Jeg har vandret den lange vej til friheden. Jeg har prøvet ikke at vakle; jeg har gjort fejltrin på vejen, men jeg har opdaget den hemmelighed, at man efter at have besteget et stort bjerg blot finder mange flere bjerge at bestige. Jeg er standset op et øjeblik her for at hvile, for at snige mig til at se ud over den strålende udsigt, der omgiver mig, og se tilbage på den vej, jeg er kommet. Men jeg kan kun hvile et øjeblik, for med friheden følger ansvar, og jeg vover ikke at blive stående, for min lange vandring er endnu ikke til ende

Nelson Mandela

Omtale i pressen

Kommunikation

Business Class, sept., 2012

For nogle dage siden var jeg sammen med en leder og hans personalegruppe. Formålet\r\nvar at sætte arbejdsmiljøet i fokus, således at trivslen på arbejdspladsen fortsat\r\nblev styrket. Medarbejderne var positive og forventningsfulde, ligeledes ledelsen –\r\ndejligt! Men pludselig udspandt der sig et drama, som skulle gøre hele dagen vedkommende\r\nog relevant

Susanne Broeng hjælper familie på TV

DR1, 2010

Susanne Broeng har været på besøg hos en børnefamilie for at give god råd med på vejen om måltidet og de konflikter, der kan opstå under spisesituationen. Det er \"Ha´det godt\" på DR1, som har inviteret Susanne indenfor.

På www.dr.dk skriver de om programmet: \"Er børn kræsne, eller er det forældrenes skyld? Rigtig mange børnefamilier kender til konflikter under aftensmaden fordi børnene ikke vil spise, det de får serveret. Vi filmer et aftensmåltid hos en børnefamilie mens vores ekspert analyserer, hvorfor konflikterne opstår. Familien får gode råd til at ændre uvanerne, og seerne kan se om det hjælper, når familien prøver dem af.
Læs mere på

Innovation - kreativitet og leg i voksenhøjde

Business Class, aug. 2012, 2012

At være innovativ er et must for ledelsen i udvikling af virksomheden, ikke kun i\r\nforhold til at skabe en øget omsætning og få en øget markedsandel, men også\r\nfor at skabe et spændende arbejdsmiljø, hvor det kreative er i højsæde og hilses\r\nvelkommen.

Ledersparring - brug det

BusinessClass, 2012

Ledersparring er et must for den leder, som vil udvikle sig selv og sin virksomhed. Der er mange muligheder for ledersparring: individuelt, i netværksgrupper, gennem bestyrelser og i andre fora, hvor man mødes med ligestillede og kan drøfte de fælles problemstillinger, som arbejdet med at have fokus på innovative processer og drift altid vil synliggøre. Det er godt, og set i lyset af, at næsten al udvikling i dag sker i netværk, er det også en nødvendighed at være en del af et fagligt netværk.

Det gnidningsfrie samarbejde

Business Class, 2011

Små og mellemstore virksomheder oplever særligt i disse år et stort pres mellem at tage hånd om virksomhedens indtjening og samtidig, at tage hånd om de personaleforhold, som altid skal tilgodeses for at skabe et sundt arbejdsmiljø.

Det er for de fleste virksomhedsledere naturligt, at virksomheden har et tæt samarbejde med revisor og advokat for de forhold, som vedrører økonomi og jura, men ikke på samme måde et naturligt forhold i relation til at søge hjælp til arbejdet med personaleforhold. Revisorer og advokater oplever i den sammenhæng en større efterspørgsel på rådgivning om personaleforhold, selv om det ligger udenfor deres kompetencefelt.
Læs mere på

Børn samler det ansvar op som de voksne ikke tager

Pressemeddelelse, 2011

Susanne Broeng mener det er vigtigt, at hele familien bliver inddraget i behandlingen, når der er problemer med alkohol i familien.\r\n\r\nHele familien har ret til og brug for behandling, når der er misbrug i familien.

SF har fremsendt lovforslag om, at hele familien skal have ret til behandling, når der er problemer med alkohol, så ressourcen ikke kun følger misbrugeren. Det er Kempler Instiuttets direktør, Susanne Broeng enig i.\r\n\r\n\"Når én i familien har problemer med misbrug, påvirker og involverer det alle andre i familien. Det er kun naturligt og meget vigtigt, at hele familien får adgang til behandling,\" siger Susanne Broeng i en pressemeddelelse, der er sendt ud bredt til dagblade og fagblade i dag.\r\n
Læs mere —

Hjælp til familier med psykisk syge børn kommer for sent

24 timer, 2011

Susanne Broeng i 24 timer 30/11 2011

Om børns seksualitet

Alive.dk, 2011

Susanne Broeng i medierne den 26/5 2011 om børns seksualitet

Det magiske møde

Personaleblad, Tæt på, 2011

- om relationer, når professionelle møder børn, unge og familier

De betydningsfulde voksne

Sådan gør vi, Aalborg Kommune, 2010

En lærerig temadag med fokus på børn og unge, som det er svært at etablere kontakt til.

Susanne Broeng - om børneopdragelse

Almen Sundhed, 2010

Ha' det godt, DR1 - 21/9 2010

Sind: Det vil ske igen

Ritzau, 2010

Hvis ikke familien hurtigt får hjælp, når et barn bliver alvorligt psykisk syg, kan det ende i en tragedie.\r\n

Hjælpen til familier med et psykisk sygt barn kommer ofte alt for sent, og derfor er der en stor risiko for, at der vil ske flere tragedier, som ligner den, der ramte en familie i Odense sidste år.\r\n\r\nI august sidste år slog en far sin 13-årige psykisk syge datter ihjel med en svensknøgle. Ugen efter skulle familien have været til et møde med både kommune og en børnepsykiatrisk afdeling. Tirsdag blev faren idømt 11 års fængsel for drabet ved retten i Odense.\r\n \r\nKnud Kristensen, som er formand for Landsforeningen Sind, frygter, at det ikke er sidste gang, hjælpen kommer for sent.\r\n\r\n- Jeg er helt overbevist om, at vi kommer til at se flere tragedier. Så længe indsatsen i forhold til psykisk syge har karakter af brandslukning, så vil der være tilfælde, hvor det går helt galt. Der er hårdt brug for et generelt løft til det her område, siger han. At have et psykisk sygt barn er ifølge Knud Kristensen så voldsom en belastning, at det kan få forældrene til at bryde sammen og foretage desperate handlinger.\r\n \r\n- Det er helt afgørende, at familien får undervisning i, hvordan man kan leve med sygdommen. For eksempel hvordan man undgår, at sygdommen fører til konfliktsituationer, og hvordan forældrene undgår, at de selv går i stykker psykisk. Familierne skal have hjælp til at håndtere sygdommen, og hvis de får det, så er den gode historie, at man faktisk kan få et godt familieliv på trods af sygdommen, siger Knud Kristensen.\r\n\r\nDet psykiske pres på forældre med psykisk syge børn kan ifølge Susanne Broeng, blive så stort, at forældrene til sidst kan finde på \"hvad som helst\".\r\n\r\n- Når vi føler os fuldstændig magtesløse og ikke aner, hvad vi skal gøre, er der en risiko for, at vi reagerer meget primitivt. Man kan håndtere magtesløshed på forskellige måder, nogle forældre flygter måske rent fysisk fra hjemmet og bliver længere tid på arbejde. Ofte opstår der konflikter mellem forældrene, og mange ender med at blive skilt. Men det værste er selvfølgelig, når det ender med, at forældrene bruger vold mod barnet, siger Susanne Broeng.\r\n\r\nOgså forældre, der ellers ikke kunne drømme om at slå deres børn, risikerer at reagere voldeligt, hvis følelsen af magtesløshed bliver for stor.\r\n\r\n- Vi kender ikke vores skyggesider, når vi ikke har prøvet at stå i så store problemer, men magtesløshed kan drive mennesker til at foretage helt meningsløse handlinger og også til at udøve vold mod sine egne børn. Derfor er det meget vigtigt, at samfundet prioriterer hjælpen til de her familier meget højt, siger Susanne Broeng.\r\n \r\nHun mener, at familierne bør have et tilbud om en kontinuerlig hjælp, hvor familierne selv styrer, hvor intensiv hjælpen skal være.\r\n\r\nSusanne Broeng håber, at sagen fra Odense fører til, at børne- og ungdomspsykiatrien bliver prioriteret højere. - Vi kunne sagtens hjælpe de her familier bedre, end vi gør i dag, hvor der for det første er utrolig lang ventetid til en børnepsykiatrisk udredning, og for det andet bliver hjælpen ofte afsluttet alt for hurtigt, selv om familierne har brug for et langt kontinuerligt forløb, siger hun.\r\n /ritzau/\r\n

Ny bog om relationer i psykiatrien

Susanne Broeng, 2010

Susanne Broeng er redaktør på bogen \"Fokus på relationer - psykiatri i praksis\"\r\n\r\n”Fokus på relationer - psykiatri i praksis” er blevet til i et samarbejde mellem Hans Reitzels Forlag og Susanne Broeng med det udgangspunkt, at der mangler litteratur om relationsarbejde indenfor det psykiatriske område. \r\n

”Bogens centrale omdrejningspunkt er at arbejde med den ligeværdige og anerkendende relation. At arbejde ligeværdigt og anerkendende vil de fleste mene, at de gør, men med fokus på patientens oplevelse af relationens kvalitet, er det desværre ikke altid en oplevelse af respekt, ligeværdighed og anerkendelse patienten beskriver,” siger Susanne Broeng og fortæller endvidere:\r\n\r\n\"Relationskompetence er et centralt og vigtigt fagligt og personligt udviklingsområde for fagpersoner, der arbejder med mennesker, som lider af en sindslidelse. Et kvalificeret relationsarbejde reducerer konflikterne og mindsker brugen af tvang i psykiatrien.\r\nDenne bog giver en både teoretisk og meget konkret indføring i dette arbejde og bogens budskab er hele vejen igennem suppleret med mange eksempler, som er med til at tydeliggøre bogens budskab.\"\r\n\r\n<b>Forfattere med stor viden om problemstillingerne</b>\r\nForfatterne til de enkelte kapitler er sammensat med baggrund i forfatternes erfaring med det psykiatriske arbejde. Alle forfattere har stor viden om de problemstillinger læger, psykologer, sygeplejersker, socialrådgivere, pædagoger og andre faggrupper i det psykiatriske arbejde møder og skal agere i. Bogens eksempler illustrerer dette indblik. Udover Susanne Broeng, er konsulenterne Niels Krogh, Karen Glistrup og Janne Theil Doctor fra Kempler Instituttet blandt forfatterne. \r\n\r\nBogen koster Kr. 298 incl. moms\r\n\r\n\r\n

Må far kysse sin datter godnat?

Indlæg på TV2, 2010

Feministlegenden Germaine Greer skaber debat efter udtalelser om, at småpiger seksualiseres af fars godnatkys. Når en far kysse sin lille datter godnat om aftenen, lærer hun at flirte og bliver gjort seksuel. Susanne Broeng og John Halse fra Børns vilkår replicerer ...